
Jaroslav Chrapko, zakladateľ známej slovenskej spoločnosti Dedoles, sa stal jednou z najdiskutovanejších osobností v biznisovom svete. Firma, ktorá začala ako garážový projekt, dosiahla miliónové tržby, no zažila aj tvrdý pád. Ako sa zakladateľ postavil k najväčšej kríze vo svojej kariére? Prinášame podrobný pohľad na jeho cestu od úspechov, cez zápas o prežitie, až po hľadanie nového šéfa firmy.
Ako sa z mladého dravca stal podnikateľský mentor
Dedoles, známy hlavne pre svoje farebné ponožky, začal ako projekt mladého nadšenca Jaroslava Chrapka. Výsledky jeho odhodlania boli obdivuhodné – firma rástla rýchlosťou blesku, dostala sa do rebríčkov ako Forbes 30 pod 30 a jej tržby dosiahli 90 miliónov eur. Ale ako to už búva, úspech neprišiel bez problémov. Prudký rást vystriedal prudký pád.
„Nikdy som nezapochyboval o tom, že Dedoles má právo na existenciu. Chyby, ktoré sa stali, boli manažérskeho charakteru, nie v biznis modeli,“ priznal Chrapko v rozhovore pre Highgate Talks.
Kríza, ktorá preverila hranice
Rok 2022 priniesol Chrapkovi životnú výzvu. Dedoles sa ocitol na pokraji bankrotu, a Jaroslav musel urobiť rozhodnutie, ktoré by mnohých zlomilo. Konkurz? Nie. Rozhodol sa pre záchrannú cestu – proces reštrukturalizácie, ktorý zahŕňal hľadanie investície a nového generálneho riaditeľa.
„Keďže som bol stopercentný vlastník, zodpovednosť bola plne na mne. Vedel som, že konkurz je krajná možnosť, ale v mojom svete to nebola reálna alternatíva,“ vysvetľuje Chrapko.
Nový šéf na palube
Jednou z najdôležitejších zmien bolo odovzdanie žezla generálneho riaditeľa. Na jeho miesto nastúpil Ján Cifra. „Prvýkrát som uvažoval o zmene vedenia firmy už v roku 2017. Mal som pocit, že som viac aktivátor ako udržiavateľ. Keďže som si to však vedel ospravedlniť dobrými výsledkami, rozhodnutie som odkladal až do krízy,“ priznal zakladateľ.
Čo by dnes urobil inak?
Chrapko otvorene priznal, že ak by zakladal firmu dnes, postupoval by inak. Vybral by si vhodnejší trh, efektívnejšie nastavoval manažérske procesy a možno skôr prijal pomoc spoločníka. Aj napriek tomu však verí, že mladí podnikatelia potrebujú odvahu riskovať a učiť sa na vlastných chybách.
Lekcie z podnikateľskej džungle
Kríza Dedolesu a Chrapkove rozhodnutia sú skvelou ukážkou toho, že aj v najtemnejších obdobiach je dôležité udržať si vieru a pracovať na riešeniach. Jeho cesta dokazuje, že záchrana firmy si vyžaduje nielen manažérske schopnosti, ale aj pevné morálne princípy a ochotu riskovať.
Ako to vidí dnes?
Jaroslav Chrapko sa dnes venuje biznis mentoringu a dáva si pozor, aby sa neviazal na firmu príliš osobne. Verí, že Dedoles má pred sebou svetlú budúcnosť, ale veľka časť jeho energie je dnes nasmerovaná na pomoc iným podnikateľom, ktorí čelia podobným výzvam.
Niečo na záver: Podnikanie je ako horská dráha – niekedy vyletíš na vrchol, inokedy padneš na dno. Ale Jaroslav Chrapko dokázal, že aj z najťažších časoch možno vyjsť silnejší.